Tweedehands winkels – [schoenen] geld verdienen

Vakantie vieren in het buitenland ben ik niet zo van, liever besteed ik mijn tijd aan het inkopen doen en ontdekken van nieuwe spulletjes om te verkopen. Ervaring vind ik op dit moment in mijn leven belangrijker dan lekker op vakantie gaan.
Daarom ben ik deze vakantie eens lekker één week lang gaan rondneuzen in verschillende tweedehandse winkels en bij ‘Het Goed’ met name het doel nieuwe schoenen in te kopen. Maar ook met het doel om te kijken of er spullen zijn die uniek zijn; en deels ook geconfronteerd te worden met het feit dat wat ik als waardevol zag; eigenlijk helemaal niets waard is.

Daarom wil ik in dit artikel gaan praten over mijn ervaring van deze week, maar ook over de producten die ik dacht veel waard te zijn maar uiteindelijk waardeloos bleken te zijn.

Resultaat na 300 KM rijden

We hebben ongeveer binnen één week tijd zo’n 300 KM gereden; we zijn bij ongeveer 20 verschillende winkeltjes langs geweest. Het meeste zat in de regio van Eindhoven (Waar ook de meeste winkeltjes zijn, naast Den Bosch in Noord-Brabant) overal waar we kwamen werd met name aandacht gericht op de duurdere producten, denk hierbij aan tafels en kasten en stoelen. Het viel mij op dat bij een aantal winkels flinke winsten te behalen waren met meubilair. Je kunt als voorbeeld nemen een mooie stevige houten tafel die met vakmanschap in elkaar is gezet echte kwaliteit. De tafel zou nieuw in de winkel zo’n 900 – 1.200 euro kosten in een schatting. Maar in de winkel werden ze gewoon verkocht vanaf 100 euro t/m 400, echt uitzonderlijke tafels waren dan boven de 400.

Het liefst zou ik een tafel meenemen om te verkopen, helaas is er op Marktplaats en Facebook heel veel concurrentie als het gaat om meubilair en dat maakt de markt al snel verzadigd. Daarnaast kost het heel veel opslagruimte om deze spullen te verkopen en dat heb ik er nu nog niet voorover.

Daarnaast kon je ook veel “Kunst en kitsch” vinden iets waarvan je al snel gaat twijfelen of de waarde misschien wel gigantisch is. Mijn eerste ervaring met kunst en antieke spullen is dat ik vaak het verkeerde kocht. Denk hierbij aan een beeldje waarvan ik dacht dat het gewoon zilver was, bleek uiteindelijk een waardeloos beeldje van tin te zijn. Ja, wist ik veel. 🙂 Maar aan de andere kant weet ik nu wel hoe ik tin en zilver makkelijk kan onderscheiden en weet ik ook hoe je kunt zien of iets van echt zilver is. Een kleine €20,- verlies tegenover een waardevolle schat aan waarde; kennis.

Handelen in schilderijen

Zo ben ik deze week ook ontiegelijk veel kunst tegen gekomen, ergens vind ik het wel komisch omdat ik nooit echt van de kunst was. Maar tegenwoordig begin ik kunst steeds meer te waarderen. Dan heb ik het niet over de kunst van grote kunstsnaren want dat boeit mij ergens nog niet zo heel veel. Misschien omdat het overhyped is en het ‘cool’ is tegenwoordig als je van oude kunst houd. Maar de mooie schilderijen van relatief onbekende mensen; maar toch hopen op een hoge waarde.

Dus uiteindelijk kocht ik een schilderij. Een schilderij dat ergens achter was weggestopt en waarschijnlijk niemand had gezien. Het schilderij was al zeker ouder dan 50 jaar en zag er nog uitstekend uit. Ik bedacht een prijs; ik wilde maximaal €30,- uitgeven en hoopte stiekem dat het honderden al niet duizenden euro’s waard te zijn, op internet stonden soortgelijke schilderijen aangeboden tot wel 2.500 euro. Dit moest wel een superkoop worden, dus ik ging naar de kassa en vroeg wat hij voor het schilderij wilde hebben. “€5,-” zei de man aan de balie. Verkocht!

BINGO!

Dacht ik; zeker omdat ik hier al vaker goede spullen had gekocht voor de verkoop. De man die hier spullen verkocht deed nooit diep onderzoek. Thuis aangekomen ging ik gelijk het schilderij laten taxeren voor een veiling. De volgende ochtend kreeg ik bericht terug.

“Wij hebben het schilderij voor u getaxeerd, helaas komt het schilderij niet in aanmerking voor een veiling omdat de waarde op €50,- is geschat.”

Nu zul je denken, voor €5,- inkopen en een winst hebben van €45,- is zeker niet verkeerd. Helaas vond ik €50,- veel te weinig, je moet namelijk bedenken dat het heel erg lang duurt voordat je een schilderij verkoopt voor €50,- de meeste mensen kopen dan gewoon een schilderij in de winkel en de echte verzamelaars hebben behoorlijke schijt aan dit soort schilderijen. Dus eigenlijk zit ik nu thuis met een waarde van €50 dat ik waarschijnlijk er toch niet voor ga krijgen.

Ik zoek dus altijd wel voor mooie en hopelijk waardevolle schilderijen maar helaas is de realiteit dat echt kwaliteit super dure bekende schilderijen bijna niet te vinden zijn.

Schoenen en kleding

Mijn grootste doel was kleding vinden en met name schoenen om in te kopen en te verkopen. Helaas blijkt het zo te zijn dat er helemaal geen goede kwaliteit schoenen aanwezig zijn bij deze winkels. Ergens ben ik dar wel heel erg blij mee omdat ik daardoor makkelijker mijn schoenen kan verkopen en een unieker concept hebt. Maar aan de andere kant had ik wel gehoopt dat ik ergens schoenen kon inkopen voor een lage prijs. Zelfs wanneer een winkel heel erg veel schoenen had, dan nog steeds kon ik ze helaas niet vinden. Althans, de echte super koopjes. Wel heb ik een mooi paar unieke All Stars gescoord ter waarde van zo’n 50-60 euro voor een kleine 8,50. Dat is een super goede deal; maar ik heb wel ruim 300 KM gereden deze week wat mij een kleine 45 euro heeft gekost. Natuurlijk heb ik wel mijn rit er uit; maar met meer schoenen of verkoopbare spullen ben ik niet thuis gekomen.

Mijn mening

Dus opzich is het wel interessant om deze tweedehands winkels langs te gaan, er zijn genoeg spullen die je zou kunnen kopen voor de verkoop. Maar ik moet wel toegeven dat het meer een uitstapje aan het worden is en een manier om ervaring en informatie op te doen (binnenkort een artikel over mijn bloopers aankopen) dan dat het een manier is om echt waardevolle spullen tegen te komen.

Ik denk dat je op een gewone markt veel betere koopjes kunt vinden; al ben ik zelf nog best ongemakkelijk in het kopen van vrouwenschoenen; bang dat er bepaalde vooroordelen zijn. Maar daar moet ik gewoon even doorheen, het is immers niet raar om spullen te kopen voor de verkoop.

Bij markten zelf ben ik ook nog niet echt geweest; natuurlijk wel een aantal bezocht maar toen had ik nog niet echt een doel om schoenen in te kopen of andere waardevolle spullen. Daarom zal ik binnenkort een artikel schrijven over mijn ervaringen van aankopen doen op markten; dit weekend ga ik zelf naar België toe voor de zwarte markt. hierover zal ik mijn ervaringen ook opschrijven.

Daarnaast ga ik binnenkort zelf op de markt staan om spullen te verkopen ook hierover zal ik een review schrijven voor mensen die er zelf een beetje over twijfelen. \

Conclusie

Ergens denk ik wel dat tweedehands winkeltjes bepaalde spullen hebben met hoge waarde, alleen je moet dan echt heel goed zoeken en zeker weten van de waarde van de spullen die je koopt. Hiervoor heb ik nog onvoldoende ervaring, maar langzaam aan begint deze ervaring wel te komen.

Plaats een reactie