Wat is minimalistisch leven?

Wat is minimalistisch leven nu eigenlijk? Hoe kijg je het voor elkaar en wat zijn  de voordelen? De voordelen zullen je verrassen!

Mijn leven voorheen en mijn leven daarna en mijn leven nu.

Vroeger was ik alles behalve materialistisch. Geld vond ik belangrijk en interessant alleen interesseerde mij het uitgeven van dit geld mij totaal niet. Men vond mij maar een geldwolf een potter!

“Alleen maar op zijn geld zitten en er niets mee doen, wat heb je er dan aan?”

verrassend genoeg heel veel; doordat je veel geld hebt gespaard wordt je leven een heel stuk vrijer.  Daarnaast wordt je leven ook nog eens een heel stuk makkelijker; simpelweg omdat je je een heel stuk minder zorgen hoef te maken over je spullen.

Mijn leven toen ik materialistisch werd.

Namate ik ouder werd lukte het de wereld toch om mij mee te trekken in het materialisme. Ik werd beïnvloed door mensen die zichzelf lieten gelden in de wereld door de spullen die ze hadden. Hierdoor leek het al snel alsof ze een gelukkig en succesvol leven leidde en vooral dat laatste sprak mij aan. Ik begon met mijn eerste uitgavens, in plaats van een tweedehands laptop kocht ik een gloednieuwe laptop die duurder was dan de standaard laptop in de meeste huishoudens. Ik kocht een spiegelreflex camera die dusdanig goede foto’s maakte dat fotografie haast kinderspel werd. Ik begon Nike Classic BW’s te kopen, uiteindelijk had ik ruim €1950 euro aan schoenen. (nog niet eens de Nike Classic Stash Editie van €2.000 meegerekend)

Mijn abonnementen werden belachelijk veel en duur; een tablet erbij? Doe maar joh, de nieuwste telefoon? Ja doe maar. Oh dat is 60 euro per maand, voor 2 jaar? Geen probleem.
Voordat ik het mij realiseerde had ik mijzelf verplicht te gaan werken; het was geen keus meer het was een moeten. Hierdoor werd ik minder gelukkig en wat kreeg ik ervoor terug? Jaloerse mensen! Mensen vonden het helemaal niet ‘gaaf’ of indrukwekkend, nee. Men zag wat ik allemaal kocht en werden alleen maar jaloers. En de enkeling die wel onder de indruk was; tsja, is dat het waard?

Toen herontdekte ik minimalistisch leven.

Door een Tedtalk “A rich life with less stuff | The Minimalists | TEDxWhitefish werden mijn ogen weer geopend, veel mensen die ik de Tedtalk liet zien wisten niet eens dat dit bestond maar ik wel. Het probleem was alleen, ik was het spoor kwijt. Door hoe ik mijzelf wilde profileren in de wereld vergat ik totaal waar het eigenlijk allemaal omdraait. Ik besloot om eens mijn kamer te bekijken; tot mijn verbazing stond mijn kamer zo vol dat ik eigenlijk te weinig opslagruimte had. Ik besloot om op te ruimen en kwam heel veel spullen tegen waarvan ik niet eens meer wist dat ik ze had. Sterker nog, ik weet nu nog steeds niet waarom ik ze heb gekocht, waar ik ze heb gekocht en wanneer ik ze heb gekocht.

Ik rekende uit hoeveel uren van vrijheid ik heb betaald om deze nutteloze spullen te bekostigen; uitgerekend had ik ruim 3 jaar kunnen leven zonder werk. De schoenen (1.5 maand) de camera (1 maand) de laptop (2.5 maanden) mijn telefoon en tablet abonnement (1567,44 euro voor twee jaar) (1.3 maand) de TV ( 2 weken) mijn merkkleding ( 3 maand ) en alle andere overige kleine spulletjes, variërend van €5,- tot €100,- ruim één tot anderhalf jaar. Daarbij nog niet eens berekent het onnodig eten kopen op het werk etc.

En wat kreeg ik er voor terug? een luxe leven máár! Wel met heel veel meer zorgen.
Het is nu een tijdje geleden dat ik minimalistisch leven heb herontdekt en nog steeds heb ik veel moeite met teruggaan naar de basis. Alleen doordat ik steeds minder koop en dit geld vervolgens spaar; merk ik dat ik steeds meer mijn vrijheid terug krijg en steeds gelukkiger wordt.

Minimalistisch leven, vervroegd met pensioen.

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat zonder een onderneming naast je werk, het zeer mogelijk is om eerder met pensioen te gaan dan de meeste Nederlanders. Natuurlijk moet je je grens opzoeken naar hetgeen waarin je comfortabel kunt leven. Zoals ik eerder vernoemde in mijn vorige posts mijn Peugeot 206cc, is het mijn droomauto? Nee. Kan ik goedkoper? Ja, ruim goedkoper. Moet ik perse mijn droomauto? Nee. Moet ik perse goedkoper? nee, simpelweg omdat dit mijn comfort is en daarnaast waar ik oprecht genot uithaal.

Met pensioen gaan kost geld, het is namelijk zo dat voor elk jaar dat je minder werkt, je minder geld krijgt. Hiervoor moet je dus sparen, stel je leeft minimalistisch en hierdoor geef je uit zeg even €12.000 euro uit per jaar. Voor veel mensen is dit al flink bedrag, zij kunnen dan hooguit €6.000 euro per jaar sparen; dat betekent dus dat voor elk jaar dat je spaart, je een half jaar eerder kunt stoppen. Ga je dit berekenen in hoeveel pensioen je misloopt en de inflatie etc, is dit misschien maar 4 maanden. Maar voor het gemak zeggen wij even 6 maanden.  Als je op je 30ste hiermee begint zou je dus op je 60ste kunnen stoppen met werken, daarbij berekend de onverwachte kosten etc.

Minimalistisch leven met onderneming.

Daarom vind ik het ook altijd belangrijk om een onderneming te hebben naast je maandsalaris. Niet als doel om rijk te worden maar als doel om vrij te zijn; stel je verdiend €2.000 per maand en daarnaast verdien je door je onderneming nog eens 50%. Dat betekend dat je in plaats van bij elk jaar sparen geen 6 maanden meer vrijheid krijgt maar 9 maanden. Zo kun je dus langzaam werken naar een groeiende onderneming met eventueel toekomst en naar een zorgeloze toekomst voor de oude dag. Of misschien zelfs nog eerder stoppen dan je 60ste. Mijn doel is in iedergeval voor mijn 45ste te stoppen met 40 uur per week werken en rustig met 20 uur per week door te gaan tot mijn 60ste.

Hoe begin je met minimalistisch leven?

Heel simpel; je bepaald wat je nodig hebt en alleen aan de hand daarvan ga je leven. Wil je soms wat extra’s? dan doe je dat toch gewoon, maar zorg dat je de discipline hebt om niet teveel uit te geven en houdt altijd in je achterhoofd dat niet alleen tijd geld kost, maar geld ook tijd kost.

 

 

Plaats een reactie