Hoe hou ik geld over?

“Ik wil meer sparen” – “Hoe hou ik geld over?” – “Waarop kan ik besparen?” het wordt vaak gezegd maar het lijkt meestal moeilijker te zijn dan men in eerste instantie dacht. Hoe komt dit nu? Waarom hou je vaak geen geld over of misschien te weinig geld dan dat je eigenlijk zou willen? In deze post wil ik concreet ingaan op geld besparen met een lijst. Maar eerst;

Vaste lasten zo laag mogelijk!

De regelmatige lezer zal wel denken; daar komt hij weer met zijn vaste lasten. Toch blijft het een belangrijk punt om aan te geven. Hoe lager je vaste lasten hoe makkelijker sparen wordt. Je moet natuurlijk geen andere uitgavens erbij nemen wanneer je geld bespaard.

Veel mensen denken “Ik heb gisteren geld bespaard op mijn verzekering, dus ik kan nu meer uitgeven.” omdat dit vaak gebruikt wordt om onszelf goed te laten voelen bij een aankoop is het ook zeer gevaarlijk voor ons spaartegoed.

Geld uitsparen op je zorgverzekering

Je kunt je vaste lasten laag houden door goed te kijken naar je zorgverzekering. Ikzelf zit bij CZDirect en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met de service en kosten. Wanneer je nooit ziek bent of nooit gebruik maakt van je zorgverzekering kun je kijken naar een eigen risico van €885 euro, hierdoor betaal ik €75,- euro per maand in plaats van €94,95. Als ik dit per jaar ga berekenen kom ik uit op een verschil van €239,40 euro.

Nu zul je denken, maar €885 euro eigen risico dat is toch teveel risico nemen? Het klinkt inderdaad als een groot risico; maar vergeet niet dat je de €239,40 euro die je uitspaart ook bovenop de standaard eigen risico van €385 moet berekenen. Dat houdt in dat je tot €624,4 euro kunt gaan voordat je daadwerkelijk verlies maakt. Het verschil is dus de daadwerkelijke risico, dat komt neer op €260,60 euro meer.Je moet natuurlijk wel al het geld opzij zetten en als je dit systeem wilt doorzetten is het ook slim om door te sparen voor meer jaren.

Daarnaast is het ook mogelijk om per jaar te betalen. Daardoor krijg je een korting van 3%, bij €75 euro kosten is dat €27 euro (tenzij je aanvullend verzekerd, dan krijg je meer korting) zelf ben ik ook aanvullend verzekerd. Hierdoor wordt je risico €233,6 dat lijkt mij wel het gokje waard, toch?

Gemiddeld besteden nederlanders € 105 per maand aan een zorgverzekering.

Geld besparen op je autoverzekering

Veel mensen zoeken naar een goedkope autoverzekering bij aankoop van een andere auto, daarna wordt vaak vergeten dat de prijzen met enige regelmaat veranderen. Hierdoor zitten sommige mensen met hoge kosten zonder dat ze dit in de gaten hebben. Daarnaast zijn er ook nog eens veel mensen all risk verzekerd. Logisch bij een gloednieuwe auto, maar is dit nog steeds nodig na een aantal jaar?

Zoek dus regelmatig rond naar betere verzekeringen. Ikzelf raad aan ZLM voor wie in Noord-Brabant woont.  Mijn ervaring is dat ze echt spotgoedkoop zijn en ook nog eens veel extraatjes geven. Vorig jaar zelfs €75,- aan elke klant! En je krijgt bij meerdere verzekeringen ook nog eens extra geld terug.

Telefoon abonnementen

Vooral bij jongeren willen abonnementskosten nog wel eens de pan uit stijgen, misschien willen ze de nieuwste smartphone of bellen ze veel met vrienden. Toch kun je heel veel besparen op je telefoon abonnement.

De gemiddelde Nederlander geeft €40,- uit aan een telefoonabonnement

Zelf vind ik dat gemiddelde getallen vaak niet veel zeggend zijn; het gaat immers om wat ikzelf uitgeef en wat anderen kunnen besparen. Zelf zit ik op €19,- per maand; dat is nog steeds een vrij hoog bedrag van €288,- euro per jaar. Maar wanneer wij het gemiddelde erbij halen kom je al snel op €480 euro per jaar! Stel je eens voor dat je dat per jaar extra kan sparen?

Nieuwe (merk)kleding kopen

Zelf zou ik geld kunnen besparen op mijn kleding aankoop, maar omdat dit een vorm van luxe en comfort is heb ik besloten dat niet te doen. Wel ga ik alleen voor daadwerkelijke kwaliteit en niet alleen maar voor het naampje. bijvoorbeeld mijn Nikes Classics, daaraan ben ik ruim €130 euro kwijt. Ik draag ze dan wel 2 tot 3 jaar.

Hoe meer ik in de tweedehandse kleding handel kom hoe meer ik mij realiseer dat tweedehands niet eens altijd zo slecht hoeft te zijn. Neem als voorbeeld mijn laatste koop, vijf merkkleding broeken voor €35,- inclusief verzendkosten. Dat is €7,- per broek wat normaal in de winkel ruim €70 tot €100 euro heeft gekost. Ik moet eerlijk toegeven dat dit wel een erg extreem goede koop was. Ondanks dat kan ik nu zo’n €140 euro winst maken op deze broeken. Maar goed, dit stukje gaat over geld besparen en niet geld verdienen.

Je kunt dus al makkelijk tweedehandse kleding, dat uitwasbaar is en zo goed als nieuw kopen voor een schijn van het geld. Stel je koopt nieuwe kleding voor €73,- per maand, dat is al snel €876 euro per jaar. Een bedrag dat veel lijkt, maar uit onderzoek blijkt;

Mannen geven volgens het onderzoek gemiddeld 73 euro uit aan kleding en vrouwen 66 euro per maand.

Vaak gaat het dan om een broek hier en een t-shirtje daar. Terwijl je deze kosten met ruim 75% kan laten dalen. Want, tweedehandse kleding gaat vaak voor een flink lagere prijs weg. Ookal is het maar één keer gedragen! daarmee besparen wij al snel 438 euro per jaar uit. Je kunt ook nog eens de kleding verkopen voor ongeveer dezelfde prijs wanneer je er mee klaar bent en het nog in prima staat is.

Nu willen sommige mensen geen gedragen schoenen van een ander dragen, dat is enigszins begrijpelijk. Ikzelf doe dat liever ook niet, zelfs al zit ik in deze handel. Wanneer je dit wel wilt doen kun je gigantisch veel besparen. Je kunt de schoenen dan gewoon desinfecteren  hierdoor zijn ze weer fris en fruitig voor eigen gebruik en dat alles voor weinig kosten.

Bespaar geld door anders te eten.

De gemiddelde echtpaar geeft 4,58 euro uit aan een warme maaltijd

Dat komt neer op een bedrag van 128,24 per maand (28 dagen) wanneer wij dit gaan berekenen komen wij al snel op een 1671,7 euro per jaar. Wederom een flink bedrag! Maar besparen op je avondeten is niet altijd even makkelijk, je wilt immers niet verhongeren en ook de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen.

Je kunt gebruik maken van websites zoals bijstandsgerechten en hiervoor hoef je helemaal niet in de bijstand te zitten. Het zijn uitstekende en gezonde gerechten voor een prima prijs. Hiermee geef je gemiddeld zo’n €2,- euro per echtpaar minder uit. Dat scheelt je dus al eens 835,85 euro per jaar! Nu gaan wij er vanuit dat je natuurlijk ook gewoon af en toe eens een lekkere dure maaltijd wilt nuttigen. Ondanks dat zul je nog steeds vele euro’s besparen en gewoon gezond eten.

Daarnaast is een goede tip om ook je gerechten in te vriezen, hierdoor bespaar je nog meer geld en moeite. Want de volgende keer is het eventjes opwarmen en klaar! vaak ook nog erg lekker.

Geld besparen op je boodschappen

Boodschappen zijn misschien wel een van de duurste kostenposten in het huishouden

Per dag besteedt een echtpaar (17 – 50 jaar) gemiddeld 13,22 euro uit aan eten.

Om het overzichtelijk te houden berekenen wij het weer naar 28 dagen ( 1 maand ) en komen wij op een bedrag van ruim 370,16 euro! dat is 4825,3 euro per jaar, maar is dat eigenlijk wel echt nodig?

Ik ga even PLUS Supermarkt gebruiken als voorbeeld, omdat ik hier mijn boodschappen altijd doe. Ik ga een klein stukje maken over hoe je geld kunt uitsparen door huismerk of goedkopere merken te kopen. Ik maak gebruik van wat de meeste mensen ongeveer kopen.

  • Campina halfvolle melk 1 liter – 1.05
  • PLUS halfvolle melk 1 liter – 0,87
  • OKE halfvolle melk 1 liter – 0,69

Wanneer je dus OKE melk koopt in plaats van Campina bespaar je uit 0,36 cent. Wanneer je 1 pak melk per 2 dagen drinkt (250ml per persoon per dag) is dat 3,5 pak per week wat neerkomt op een besparing van 1,26 euro per week. Nog niet overtuigd? Dat komt neer op 65,52 euro per jaar, alleen al aan melk!

Dit bedrag kunnen wij ook nog eens extra besparen door groter in te kopen, denk hierbij een OKE melk 2 liter. Die kosten 1,29 per can, dat komt neer op 0,64 euro per liter. Kort gezegd scheelt deze kleine 0,41 cent verschil neer op nog een extra besparing van 74,62 euro. (9,1 euro per jaar extra)

  • PLUS vrije uitloopeieren middel 10 stuks 1.75
  • PLUS vrije uitloopeieren middel 20 stuks 3.15 (delen door twee = 1,58)

Stel je eet gemiddeld 10 stuks eieren per week, dat komt neer op 1.4 ei per dag. Dit is vaak al erg realistisch omdat gerechten met eieren al snel 2 tot 4 eieren nodig hebben. Daarvoor betaal je 1.75 euro bij een kleinere verpakking (biologische eieren staan niet in het lijstje) als wij deze eieren nu eens groter inkopen dan scheelt ons dat 0,17 cent per week. Wederom zijn wij natuurlijk niet geïnteresseerd, wat is nu 0,17 cent? dat komt neer op 8,84 euro per jaar. Eerlijk gezegd ben ik nog steeds niet overtuigd, totdat ik de melk en eieren bij elkaar optel en dan zit ik al aan een besparing van 83,46 euro per jaar

  • Blue band halvarine boter 500 gram – 1.32
  • PLUS halvarine boter 500 gram – 0,97
  • OKE halvarine boter 500 gram – 0,69

Het verschil tussen Blue band en OKE is maar liefst 0,63 cent dat is bijna de helft goedkoper! Stel wij gebruiken 1 kuipje boter per twee weken per echtpaar om het realistisch te houden. Dan sparen wij 16,38 euro per jaar uit door alleen al van merk te wisselen. Melk, boter en eieren leveren ons nu een besparing op van 99,84 euro per jaar.

Voordat het te langdradig wordt zal ik het afsluiten met wat wij nu hebben bespaard tegenover de gemiddelde Nederlander. Over het boodschappenlijstje zal ik in een ander artikel verder op ingaan.

Ben jij de gemiddelde Nederland of zit je er net iets boven of onder? Wanneer je deze tips volgt bespaar je gemiddeld 3254,57 euro per volwassen persoon per jaar uit. Dat is maar liefst 271 euro per persoon per maand extra spaargeld. Daar is de goedkope autoverzekering uiteraard niet bij ingerekend omdat je daar te maken hebt met schadevrije jaren.

 

 

 

 

 

Een gedachte over “Hoe hou ik geld over?

Plaats een reactie