Marktplaats Extra, het is het geld waard Deel 2

Op 26 mei 2016 heb ik een Marktplaats Extra account aangeschaft om te onderzoeken of dat het daadwerkelijk veel verschil maakt. In het artikel “Marktplaats Extra is het geld het waard? ” gaf ik aan dat ik best tevreden was. Is dat nu nog steeds?

Ja zeker!

In eerste instantie was het nog de vraag of een Marktplaats Extra account het eigenlijk wel waard zou zijn op langer termijn. Nu ik zes maanden lang het account heb; en dus zo’n €300,- al heb geïnvesteerd kan ik zeggen dat mijn verkopen de pan uit rijzen.

Waar ben ik achter gekomen?

Wel heb ik ontdekt dat wanneer ik meer dan tien producten in één keer plaats, andere artikelen al wel snel naar meer dan vijf pagina’s gaan (orange) en bij veel meer dan vijfentwintig komen ze verder dan pagina tien. Opzich niet zo’n grote ramp, alleen moet je dan wel je beste producten bewaren voor het laatst.

Je betaald nog steeds voor bepaalde rubrieken.

Daarnaast moet je nog wel betalen voor betaalde rubrieken, dat vond ik zelf een beetje stom omdat ik al zo’n €50,- euro per vier weken aan Marktplaats betaal. Wel blijf je ook daar langer hoger in de resultaten; dubbel voordeel van het zelfde geld dat je uitgeeft. Alleen zal ik Marktplaats wel een heel stuk minder gebruiken bij betaalde rubrieken, simpelweg omdat ik niet op die manier wil investeren in verkoop. Je weet immers nooit of je het product daadwerkelijk verkoopt.

Graag zie ik nog een extra optie

Op Speurders is het zo dat wanneer een product te lang online staat, het naar een archief gaat waar je vervolgens simpel alles kunt selecteren en opnieuw kunt plaatsen. Nu is Speurders kleiner dan Marktplaats en is het zo dat hoe meer advertenties op Speurders komen hoe beter het voor hun is (google) Marktplaats heeft daar minder boodschap aan, toch zou het heel fijn zijn als ze deze optie, desnoods alleen voor betaalde mensen, in het systeem plaatsen. Scheelt voor mij gigantisch veel werk.

Verleng je producten niet.

Ook had ik gehoopt dat wanneer ik een product verleng, het weer hoger in de resultaten zou komen. Helaas is dat ook niet het geval, je betaald dus echt puur alleen maar voor meer producten hoger op de pagina’s. Laat je producten gewoon verlopen en plaats ze dan opnieuw. Marktplaats doet minder moeilijk bij mensen die betalen, dat is immers logisch gezien dat een grote inkomstenbron is die ze niet willen kwijt maken. Je kunt dus iets meer maken.

Motivatie.

Daarnaast is het voor mij ook nog eens een extra motivatie, want stel ik plaats niet elke week nieuwe producten online; ik betaal er wel voor. Hierdoor wordt het voor mij vaak makkelijker om dan toch maar even wat online te plaatsen, al is het maar tien producten per week.

 

Conclusie?

Ik ben nog steeds zeer tevreden over Marktplaats Extra en zal nog wel een lange tijd gebruik blijven maken!

 

3 gedachtes over “Marktplaats Extra, het is het geld waard Deel 2

  1. Goedemorgen,

    Wat een leuke artikelen m.b.t. Marktplaats Extra.
    Dit is inmiddels anderhalf jaar geleden dat u dit laatste artikel heeft geschreven en ik vroeg mij af in hoeverre u het nu nog gebruikt?

    Of de resultaten beter zijn geworden door nieuwe handigheidjes en of u een betere manier van adverteren heeft gevonden om veel advertenties te tonen?

    Met vriendelijke groet,

    Ezra

    Like

    • Bedankt voor uw reactie!

      Toevallig heb ik mijn Marktplaats Extra account eind vorig jaar heb stopgezet.
      Het viel mij op dat, wanneer ik meerdere advertenties plaatste plotseling mijn advertenties heel snel daalde in de resultaten. Terwijl dit in het begin niet het geval was.

      Helaas was Marktplaats de grootste inkomsten bron, daarom tijdelijk ook geen verkoop meer totdat er een alternatief is. Na mail contact met de helpdesk kwam ik niet verder.

      In de toekomst zal ik het waarschijnlijk weer aanschaffen om te kijken of dit is veranderd.

      Like

Plaats een reactie